Oksygen på flyturer

Flyturer er fortsatt mulig, men krever forberedelser

Når må du bruke oksygen på flyturer?

Enkelte som har lungesykdommer som for eksempel KOLS kan ha behov for ekstra oksygen på flyturer.

Dette skyldes at lufttrykket i kabinen på flere tusen meters høyde er lavere enn nede på bakken. Har du allerede nedsatt lungefunksjon og lavere oksygenmetning i blodet på grunn av dette kan kroppen rett og slett få for lite oksygen. Spesielt tpå lange flyturer kan dette være et problem.

Testing

Glittreklinikken har en flysimulator, og det kan være lurt å kontakte dem før man skal ut på lengre flyturer.

De har i tillegg hatt et forskningsprosjekt gående for om mulig å finne en enklere vurderingsmetode. Denne ble publisert i sin helhet i Thorax 2012 Jul 6. Resultatene vise at pasienter med følgende verdier : SpO(2 SL) >95% lkombinert med  SpO(2 6MWT) ≥84% kan reise med fly uten ytterligere vurderinger. Medbrakt oksygentilskudd anbefales dersom SpO(2 SL)=92-95% kombinert med SpO(2 6MWT) <84% eller om  SpO(2 SL) <92%.   Utover dette må man til ytterligere vurdering.

Nye EU-retningslinjer for flyreiser og funksjonshemming

EU-kommisjonen har nå publisert nye retningeslinjer for pasienters rettigheter ved flyreiser, melder European Lung Foundation (juni 2012). De nye retningslinjene belyser blant annet den manglende harmoniseringen mellom medlemsstatene og hvor forskjellig flyselskapene praktiserer regelverket.

Retningslinjene understreker likevel at flyselskapene har rett til å sette sine egne krav til oksygentransport basert på sikkerhetsrutiner. Men informasjon om dette må være lett tilgjengelig for passasjerer. Dersom flyselskapet sørger for oksygen, fastslår retningslinjene at dette bør gjøres til fornuftige priser.

 European Lung Foundation anbefalinger for flyreiser.

De nye retningslinjene for flyreiser og passasjertransport i luft.

Hele EU-behandlingen (alle bakgrunnsdokumentene som de nye retningslinjene bygger på)  om Personer med redusert mobilitet -EU- forskrifter iverksatt fra 2007 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: